Wanneer raak jij besmet met het gele virus?

981 0

Koolzaadolie van Brassica gaat de Nederlandse keukens veroveren

Wanneer raak jij besmet met het gele virus?

“Dit gaat wereldberoemd worden in Nederland.” Jan van Gerner durft het aan om de lat hoog te leggen. En waarom ook niet? Het product koolzaadolie, dat hij namens de Coöperatieve Koolzaadvereniging Oost Nederland (Colzaco) onder het merk Brassica op de markt brengt, is heel hard bezig om onze keukens te veroveren. “Het is 100% puur, hartstikke gezond en afkomstig van eigen bodem”, somt hij enkele unieke verkooppunten op.

Het verhaal van Colzaco, waarbij inmiddels zo’n 120 leden uit Noord- en Oost-Nederland zijn aangesloten, begint in 2004 als melkveehouder Antoon Kleverkamp uit Schalkhaar wegens fysieke klachten moet stoppen met melken. “Dan ben je ineens geen boer meer en wat doe je dan met al die grond”, herhaalt Van Gerner de vraag die de agrariër zich destijds heeft gesteld.

Kleverkamp, die ons helaas is ontvallen, kwam in aanraking met de teelt van koolzaad en werd enthousiast over dit min of meer vergeten gewas. In eerste instantie was het de bedoeling om koolzaadolie als plantaardige brandstof in te zetten, maar het bleek veel beter geschikt als alternatief voor olijfolie. Met dank aan Duitse vrienden met een oliepers die op gepatenteerde wijze olie verkrijgen uit de eerste milde persing van koolzaad. “En daarmee zijn we uniek in Nederland”, benadrukt Van Gerner.

Hoewel De Librije zich een jaar eerder al lovend uitliet over de koolzaadolie van Brassica, kun je 2010 beschouwen als het jaar waarin tijdens de Horecava de opmars begon. “Iedereen was daar laaiend enthousiast over het product. Het paste naadloos in de hang naar gezondheid, mede dankzij de rijke aanwezigheid van OMEGA 3 vetzuren. En het mooie in vergelijking met olijfolie is dat het smaakneutraal is en het groente en vlees dus in zijn waarde laat.”

Ondertussen hebben de verschillende producten van Brassica hun weg gevonden naar de horecagroothandels en delicatessenwinkels en is het in alle supermarkten verkrijgbaar. Dat heeft over de laatste vijf jaar geleid tot een verdriedubbeling van de afzet. Toch is er nog veel werk aan de winkel, weet ook Van Gerner. “We moeten flink op de trom slaan om de consument te overtuigen. De consument loopt namelijk automatisch naar het spijsolieschap voor de olijfolie. We zijn het lekkerste geheim in iedere keuken, maar moeten bekender worden. Ook het gegeven dat het van eigen bodem is. Dat doen we met ons nieuwe etiket en dit voorjaar ga je nog meer van ons horen. Overigens blijft het wel een fles van transparant glas, want bij ons is sprake van 100% zuivere goudgele keukenolie. What you see is what you get…”


Brassica
www.brassicaolie.nl