Mia Nijland is bevlogen initiatiefnemer en aanjager van Beleefstijl Salland
De eerste zorgadvieswinkel van Nederland vind je in…Wijhe!
De Langstraat in Wijhe. Het is één van de mooiste winkelstraten van Salland en je kunt er best een tijdje shoppen in combinatie met een lunch en/of terrasje. Sinds kort is er nog een extra trekpleister. Ook al associeer je het niet direct met een dagje winkelen. Wijhe heeft namelijk een heuse primeur met de vestiging van de eerste zorgadvieswinkel van Nederland: Beleefstijl Salland.
De naam doet niet meteen denken aan een zorgadvieswinkel en dat geldt zeker ook voor het interieur. Verwacht je oog in oog te staan met rollators of in een klinische omgeving terecht te komen dan kom je bedrogen uit. Het heeft eerder de uitstraling van een ontmoetingscentrum of woonwinkel.
Dat is een bewuste keuze, vertelt initiatiefnemer Mia Nijland uit Raalte. Bedoeld om de drempel zo laag mogelijk te houden voor iedereen met een kleine of grote zorgvraag. Zowel voor de zorgvrager zelf als voor de directe omgeving. “We willen er zijn voor jong en oud, in een informele sfeer. Het liefst voordat mensen verdwalen in het zorgsysteem. Proactief en preventief.”
De Raaltese is opgeleid tot orthopedagoog (expert kwaliteit van leven en intensieve zorg). De rode draad in haar verhaal is dat ieder mens recht heeft op een goed leven. Een boodschap die ze graag verkondigt als projectleider van het Quality of Life Centre. En als je er zelf niet voor kunt zorgen, moet de maatschappij je een handje helpen. “Zo maak ik me sterk voor mensen met een ernstige meervoudige beperking. Hun hele leven draait om ‘handicap en zorg’ en de impact ervan op gezinnen is groot. Er kan nog zoveel worden verbeterd worden en er zijn ook zoveel mogelijkheden. Reden genoeg voor het winkelinitiatief, met deze groep als trendsetter. Onze kennis vertaald in diensten en producten vormen het winkelassortiment samen met die van organisaties en bedrijven.”
Ze illustreert het met een voorbeeld van een kind dat is aangewezen op sondevoeding. Vaak krijgt een kind met een ernstige meervoudige beperking standaard voeding voorgeschreven. Dit levert problemen op met verteren, omdat ze vaak een traag werkend maag- en darmstelsel hebben. De voeding stroomt dan terug naar de mond en dat kan gevaarlijk zijn. Kinderen kunnen zo een verslikpneunomie (longontsteking) krijgen. “Een basisbehoefte als eten mag toch voor niemand een probleem zijn”, stelt ze retorisch. “Een partij als Nestlé (zie kader) begrijpt dit en gaat met dit voedingsprobleem aan de slag.”
Katalysator
Het moet er dus naar toe dat theorie en praktijk beter op elkaar zijn afgestemd. Dat leveranciers hun oren te luister leggen bij de doelgroep en hun naasten. En uiteindelijk ook meer rekening gaan houden met hun wensen. Beleefstijl Salland fungeert dus als een soort katalysator. Organisaties en bedrijven haken met diensten en (E-Health)producten aan als partner en kunnen informatie ophalen om ze te verbeteren. De klant vindt er een luisterend oor, deskundige informatie, producten en wordt waar nodig doorverwezen naar de juiste instantie. “Mijn missie is dat met deze winkel welzijn en zorg meer hand in hand gaan”, stelt Mia. “De winkel is de verpakking, het uithangbord is kwaliteit van leven.” Als leek denk je misschien dat het logischer is om in een grotere plaats als Zwolle of Deventer van start te gaan, maar de keuze voor Wijhe is nog niet zo gek. Om het initiatief te laten slagen, zoek je naast onlinetraffic naar een locatie waar je gemakkelijk verbindingen legt. Met andere woorden: je zoekt de kracht van de lokale samenleving. En dan helpt het zeker als je met Olst-Wijhe ook een gemeente treft die net als GGD IJsselland graag wil aanhaken bij ‘De Positieve Gezondheid’. Deze beweging stelt niet de ziekte centraal, maar kijkt op een bredere manier naar gezondheid. Oftewel: jij moet je gezond en energiek voelen op de manier die bij jou past! Dat geldt ook voor mensen met zorgvragen.”
Hoewel advies en ontmoeting belangrijke pijlers zijn onder de zorgadvieswinkel kun je niet zonder (financiële) steun van de zorgpartners en het bedrijfsleven. Heeft het dan toch een commerciële insteek? Met andere woorden: de partner die het meest betaalt, krijgt voorrang? “Nee hoor, we zoeken onze partners zelf uit en het is echt een voorwaarde dat het een mensgerichte organisatie is die unieke waarde toevoegt. Ze krijgen ook de kans om workshops en lezingen te geven of deel te nemen aan rondetafelgesprekken met stakeholders. Niet commercieel getint maar maatschappelijk.” Het Sallandse initiatief wordt met meer dan gemiddelde belangstelling gevolgd. Mia heeft goede hoop dat het sneeuwbaleffect z’n werk gaat doen en het concept bij succes ook in andere plaatsen kan worden uitgerold. “Misschien groeit het wel uit tot een landelijke franchiseformule met regiowinkels.” Hoe fijn zou dat zijn voor veel gezinnen. Dat de macht van het getal dan ook maar een positief effect mag hebben richting zorgverzekeraars. “Soms worden zaken voor een speciale doelgroep bestempeld als luxe, terwijl het echt tot de basiszorg moet worden gerekend.”
Nestlé Health Science wil aansluiten bij behoefte cliënt
Twee zielen, één gedachte. Dat is de beste samenvatting van de eerste keer dat Mia Nijland en Nolanda van Well met elkaar in gesprek raakten. En dat beeld is niet meer bijgesteld. “We delen dezelfde visie: iedereen heeft binnen zijn/haar mogelijkheden recht op een gezonde toekomst en kwaliteit van leven”, aldus Nolanda.
Deze denkwijze had ze al als verpleegkundige en later als diëtist en nu bij Nestlé Health & Science. Als brandmanager medische kindervoeding is ze verantwoordelijk voor het hele traject: van ontwikkeling tot en met het moment dat de jonge cliënt daadwerkelijk de sondevoeding binnenkrijgt. “En vice versa!”, benadrukt ze de wederkerigheid in het verhaal.
De unieke informatie van ouders helpt Nestlé namelijk op weg naar de ontwikkeling van de ultieme, niet-standaard sondevoeding voor kinderen met een ernstige meervoudige beperking. “Zo hebben we de eerste sondevoeding op de markt kunnen brengen met ingrediënten uit echt voedsel zodat kinderen de broodnodige vitamines en mineralen binnenkrijgen. En heeft Nestlé een verdikkingsmiddel gemaakt om in te spelen op de wens van moeders hun kinderen gewone melk te kunnen geven.”
Dezelfde idealen
Op het eerste gezicht lijkt het een vreemde combinatie. Een zorgadvieswinkel in Wijhe die samenwerkt met een multinational. Het wordt al een stuk minder gek als je weet dat ze dezelfde idealen nastreven. “We hechten beide waarde aan de inclusieve samenleving. Iedereen moet kunnen meedoen. Dat kan dankzij Beleefstijl Salland. Ze zien je daar als uniek persoon en je krijgt advies op maat. Bovendien krijgen onze producten, die worden onderschreven door specialisten (o.a. logopedist en diëtist), een podium. En daarmee voorkom je dat mensen gaan experimenteren”, aldus Nolanda die verwacht dat het concept van Beleefstijl navolging krijgt in andere delen van Nederland. “Ook voor ouderen is het een uitkomst, want ze verdwalen in het oerwoud van instanties.”
Bron
Beleefstijl Salland
Langstraat 58
8131 BD Wijhe
0570 522 804
info@beleefstijlsalland.nl
www.beleefstijlsalland.nl
Fotobijschrift:
Nolanda van Well (rechts) presenteert de producten van Nestlé aan Mia Nijland (tweede van rechts). Heleen Weigand (tweede van links) en Debbie Hultermans (links) van Nestlé zijn aandachtig toeschouwer.