Pilot met digitale informatieborden op vijf Sallandse locaties slaat aan
De Parabool wil warme zorg met behulp van technologie
“Dit is hoe het tegenwoordig moet. Een digibord in plaats van al dat papier.” De cliënt van de Parabool, die verantwoordelijk is voor deze uitspraak, slaat de spijker helemaal op z’n kop. De organisatie die ondersteuning biedt aan mensen met een verstandelijke beperking werkt op de meeste locaties in Salland nog altijd met prikborden en allerlei papiertjes. En dat is niet altijd even overzichtelijk.
Nu op drie locaties in Raalte (Rutenberg, Schuilenburg en Van der Wijckstraat), één in Deventer (Kurkeikweg) en één in Schalkhaar (Oerdijk 106) wordt geëxperimenteerd met digitale informatieborden van MijnEigenPlan, zien velen dat het ook anders kan. En dat leidt bij zowel medewerkers als cliënten tot tevreden gezichten constateren we bij een bezoek aan de locatie Kurkeikweg. De pilot is een uitvloeisel van het zogenaamde E-health event, een inloopdag die in februari 2020 werd georganiseerd voor en door verschillende zorgorganisaties in de regio Salland. “Hier werden allerlei zorginnovaties gepresenteerd onder de noemer technologie voor warme zorg. Iedereen was welkom om een kijkje te nemen. Zowel medewerkers als cliënten.
En als je iets passends zag, dan kon je dat terugkoppelen aan de organisatie”, vertellen Stephanie Koenderink (stafmedewerker innovatie en techniek) en Marleen Smidt (persoonlijk begeleider locatie Kurkeikweg Deventer). Tijdens de inloopdag waren meerdere locaties enthousiast over het digitale informatiebord. Vooral omdat het een grote mate van interactie in zich heeft. Aan de ene kant wordt informatie gegeven over wie er vandaag werken, het weer, de programma’s op televisie en wat er op het menu staat. Anderzijds kunnen cliënten ook veel zelf doen, zoals zich inschrijven voor activiteiten en allerlei huishoudelijke taken of hun dagplanning inzien. “Het mooie is dat het bord wordt ingezet voor de hele groep én op individueel niveau. Wat hier echt hot en happening is, zijn de Youtube video’s”, vertelt Marleen. De Parabool is voorstander van warme zorg. Hoe verhoudt zich dat dan tot de introductie van meer technologie? Daar lijkt namelijk een tegenstelling in te zitten, maar Stephanie en Marleen weten dat meteen te ontkrachten. “MijnEigenPlan geeft een boost aan het zelfvertrouwen van onze cliënten, want het stimuleert zelfredzaamheid. Hiermee vergroten we de levenskwaliteit van de cliënt en uiteindelijk verlicht het ook de werkdruk voor de begeleiders”, aldus het duo dat zeker kans ziet voor uitbreiding van de mogelijkheden binnen het digitale informatiebord. “Het pakket is heel breed en echt af te stemmen op de individuele behoefte van de cliënt.”
De Parabool
Colmschaterstraatweg 6a
7433 PR Schalkhaar
0570 – 627 973
info@deparabool.nl
www.deparabool.nl